دکتر حسن فیروزی 4 جراحی درمانی بینی 4 نحوه تشخیص شکستگی بینی
[wtr-time]

نحوه تشخیص شکستگی بینی

همه چیز در مورد شکستگی بینی

شکستگی بینی به ترک خوردن و شکستن استخوان یا غضروف بینی گفته می شود. شکستگی بینی معمولا در ناحیه سپتوم و تیغه بینی، یعنی جایی که بینی به دو بخش تقسیم می شود، اتفاق می افتد.

به طور کلی شکستگی بینی در اثر یک ضربه ناگهانی متداول ترین نوع شکستگی است، سایر عوامل شکستگی بینی شامل موارد زیر است:

• راه رفتن با حواس پرتی و برخورد محکم با دیوار یا شیشه
  • افتادن از جایی
  • وارد آمدن ضربه به هنگام ورزش
  • تصادفات وسایل نقلیه خصوصا موتور
  • مشت خوردن یا لگد زدن به بینی

از کجا بفهمیم شکستگی بینی رخ داده است؟

علائم بینی شکسته شامل موارد زیر است:

• احساس درد در اطراف بینی
  • انحراف و کج بودن بینی
  • بروز التهاب و تورم در اطراف بینی
  • خونریزی بینی
  • عدم وجود مخاط و چرک در بینی، چراکه راه بینی برای خروج مخاط مسدود شده است
  • بروز کبودی در اطراف بینی و چشم
  • شنیدن صدایی خاص وجا به جایی هنگام مالش و لمس بینی

در صورتی که علائم زیر را مشاهده کردید سریعا به پزشک مراجعه کرده تا تحت درمان قرار بگیرید، این علائم شامل:

• خونریزی دائمی و شدید بینی به طوری که متوقف نمی شود
  • خروج مایعی روشن از بینی
  • بروز مشکل در تنفس
  • کج و دفرمه به نظر رسیدن بینی (در این صورت از صاف کردن بینی خود با دست خودداری کنید.)

همچنین اگر علاوه بر بینی در ناحیه گردن نیز دچار آسیب دیدگی هستید از هرگونه حرکت اضافی سر خودداری نمایید.

درمان شکستگی بینی بسته

نوع درمان بینی شکسته بسته به علائم آن متفاوت است، بنابراین ممکن است نیاز به درمان فوری پزشکی باشد یا کمک های اولیه در منزل بتواند علاِم را کنترل کند.

در صورتی که علاِم شما شدید نیست و نیاز به درمان فوری پزشکی ندارید می توانید تا زمان مراجعه به پزشک از راهکار های زیر در منزل بهره ببرید:

• در صورت خونریزی بینی، شما می توانید هنگام تنفس بنشینید و به جلو خم شوید، به این ترتیب خون از گلو تخلیه نمی شود
  • در صورت عدم وجود خونریزی سر خود را بالا نگه دارید تا میزان در کاهش یابد
  • برای کاهش تورم می توانید از یک کمپرس یخ استفاده کنید
  • برای کاهش و تسکین در می توانید از داروهای ضد درد ایبوپروفن و استامینوفن استفاده کنید.

با این وجود حالت ایده آل این است که در صورت بروز آسیب دیدگی میزان صدمات به طور کامل و فوری توسط بهترین متخصص گوش و حلق و بینی مورد ارزیابی قرار گیرند تا از صدمات احتمالی بعدی پیشگیری شود. چراکه اغلب افراد غیرمتخصص قادر ه تشخیص شکستگی بینی وعوارض ناشی از ان نیستند.

در صورتی که علائم بیمار شدید باشد، ممکن است پزشک یکی از موارد زیر را انجام دهد:

• پانسمان بینی با گازاستریل و قرار دادن یک اسپلینت روی آن
  • تجویز داروهای ضد درد و آنتی بیوتیک
  • انجام یک عمل جراحی بسته تحت بی حسی موضعی

گفتنی است که ممکن است در صورت جزئی بودن شکستگی به درمان فوری پزشکی نیاز نباشد اما آسیب های متوسط تا شدید نیاز به عمل جراحی بینی دارند.

ممکن است در صورت وجود شکستگی های جزئی و عدم سوء استفاده از آن ، درمان پزشکی ضروری نباشد. با این حال ، ارزیابی توسط پزشک همیشه مورد نیاز است تا بتوانند تشخیص دهند که آیا و چه درمانی مناسب است. آسیب های متوسط ​​تا شدید ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. لازم به ذکر است که عمل جراحی باید طی 14 روز بعد از آسیب انجام گیرد و درد و ناراحتی ناشی از آن نیز تا 72 ساعت بعد از عمل باید کاهش یابد.

تشخیص شکستگی بینی

پزشک معمولاً با انجام یک معاینه شامل مشاهده و لمس بینی و صورت می تواند شکستگی بینی را تشخیص دهد. برای این کار در صورتی که درد بیمار بیش از حد باشد برای معاینه ولمس بینی از بی حسی موضعی استفاده می شود. اگر آسیب بینی شدید باشد ممکن است برای کسب اطمینان از اسمناشعه ایکس یا سی تی اسکن نیز استفاده شود.

عمل جراحی شکستگی بینی به منظور ترمیم و بازسازی بینی شکسته انجام می شود. دکتر حسن فیروزی جراح بینی و صورت در خصوص جراحی شکستگی و ترمیمی بینی می توانند شما عزیزان را از طریق راه های ارتباطی زیر راهنمایی نمایند.  شماره های تماس مطب ۰۲۱-۸۸۸۸۶۲۱۸ و ۸۸۶۷۵۵۴۰ می باشد. همچنن می توانید در اینستاگرام نمونه کار ها را مشاهده نمایید.

سخن آخر

در صورتی که قصد عمل جراحی شکستگی بینی را دارید توصیه می شود به بهترین جراح بینی مراجعه کنید تا وضعیت  شما به خوبی مورد بررسی قرار گیرد و انتظارات و نیازهای شما در مورد این عمل برآورده شود. شما می توانید با دریافت مشاوره از پزشک خود با تمامی جوانب و امکانات این عمل آشنا شوید.

برچسب ها:

Submit a Comment